søndag den 5. oktober 2014

Undervisning i uderummet


 Om undervisning i uderummet
Undervisning udenfor giver eleverne andre muligheder, der normalt ikke kan tilgodeses i et klasseværelse.

Ved at sætte fokus på den kropslige tilgang til undervisningen, får eleverne udvidet deres "rum" for udfoldelser.
De får mulighed for at bruge sig selv på andre måder end ved den traditionelle klasseværelsesundervisning.
Som lærer får man også en større mulighed for at differentiere undervisningen, så der kan tages udgangspunkt i den enkelte elev. Udendørsundervisning optimerer mulighederne for at arbejde med elevernes forskellige læringsstile og de mange intelligenser.

Fast struktur
Det er min erfaring, når man laver udeskole, skal det være meget struktureret i starten. Der skal være faste regler og ritualer.
Når man f.eks. som lærer giver en information, kræver det, at man har øjenkontakt med alle eleverne, og derved virkelig holder dem fast, til informationen har nået modtageren.

Dette bruger jeg i starten klasseværelset til. Når strukturen er helt klar for alle, kan man flytte gennemgangen udenfor, men dette afhænger selvfølgelig af den enkelte klasse. I nogle klasser kommer det aldrig til at ske.
Det er vigtigt, at man som lærer er forberedt på, at der ofte kan opstå ændringer når man er ude, så man må lave om på forløbet. Derfor er det vigtigt at have klare aftaler med eleverne om, hvad de skal gøre, når der er samling med fællesbeskeder.

De lærer at indtage Du-stilling, hvor de er 100 % opmærksom.
·      Lytte
·      Stille
·      Øjne på den voksne
·      Vent
·      Arme og ben i ro

Alle ved hvor deres plads er i gruppen, hvis jeg f.eks. skal vise dem noget på jorden. De danner en halvcirkel i to rækker, hvor de forreste sætter sig på hug, så de bagerste kan se.
Vi har desuden nogle kald med en fløjte, der beskriver  forskellige budskaber, da vi nogle gange kan være langt fra hinanden.
Disse regler er vigtige at have og øve, da strukturen er nødvendig, når der bliver højrer til loftet.  

Medansvar
Eleven skal danne sig en omverdensforståelse ud fra naturlige oplevelser.
Børn tænker konkret, og lærer ofte bedre ved førstehåndserfaringer. De skal se, mærke, lugte, smage og opdage livet selv, de skal ikke kun have viden serveret i bearbejdet form, hvor andre har oplevet det for dem.
Udenfor mærker eleverne på egen krop, hvordan livet hænger sammen, hvordan vejret og naturen påvirker dem som menneske.
Eleverne vokser, når de får medansvar, lad dem være med til at organisere forløbene.
De æstetiske læreprocesser kommer, når vi tager udgangspunkt i de observationer, eleverne har haft, og de læringsprocesser de har opnået ude i naturen.
Jeg holder dog fast i, at i alle fag er det mig, der bestemmer emnet, men at eleverne skal overveje hvilke metoder, de vil benytte til løsning af opgaven ud fra det, de har i lært i klasseværelset.
Eleverne oplever, at de får nogle oplevelser de kan relaterer til og har derved nemmere ved at bruge de faglige begreber senere hen.
Eleverne er blevet mere selvhjulpne i det daglige og har udviklet et godt miljø for f.eks gruppearbejde. De ved hvem, der er stærke eller svage indenfor hvilke områder, og udnytter dette positivt.
De har opdaget, at der er klare fordele ved synergieffekten.

De ti bud for Udeskole
- Bedre faglighed

- Bedre læring

- Undervisningsdifferentiering

- Bedre forståelse af naturen, naturfag og miljø
- Bedre sundhed

- Bedre motorik

- Læring ad flere kanaler
- Bedre social forståelse

- Bedre forankring i lokalområdet

- Flere direkte oplevelser






Ingen kommentarer:

Send en kommentar